torsdag 20. september 2012

Lukkertid

Bilder med Lukkertid effekten. 

I dag har vi lært om lukkertid/time vaule. Lukkertid er en innstilling på kameraet som bestemmer hvor mye bevegelse vi skal få med, og hvor mye lys som skal komme seg gjennom blenderopningen på ubestemt tid. Når lukkertiden er lang blir bildet lyst fordi det kommer mye lys gjennom blenderopningen og vi får med mye bevegelse. Denne effekten kan vi bruke for å fryse ett hopp.
Når lukkertiden er kort kommer det lite lys gjennom blenderopningen, og vi fryser bildet. Denne effekten kan vi bruke når vi tar bilde av en bil som kjører, eller noen som springer

Her er det første bilde jeg tok. Her springer Irmelin, men det eneste vi ser er noen lyse, nesten gjennomsiktige ben på bakken. Her hadde jeg lukkertiden på 1 sekund. Det ble veldig lyst fordi det kom så mye lys inn, men hvis jeg hadde stilt på ISOen ville bilde bli mørkere. Bilde er heller ikke klart, det er fordi at jeg ikke hadde noe stativ å bruke til å holde det helt i ro.




Jeg tok også et bilde av Helena som hopper. Her brukte jeg en lukkertid på 1/400 dels sekund. Da frøs jeg bilde totalt, bevegesene viser såvidt, men dette bilde ble ganske mørkt. Det er fordi lukkertiden var så kort at det nesten ikke kom lys inn, men også der kunne jeg stilt på ISOen for å fått et lysere bilde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar