onsdag 26. september 2012

Læringsoppdrag

Komposisjon

Vi har altså fått et læringsoppdrag som går ut på å ta 5 forskjellige bilder innen en av 5 kategorier. Kategoriene er som følger: lys, komposisjon, vann, venner og selvvalgt tema. Jeg valgte komposisjon.Ideene fikk jeg ved å studere ting i hjemmet, jeg søkte også litt på nette for inspirasjon. I dette læringsoppdraget lærte jeg at det er vanskelig å ta bra bilder, ble faktisk ikke skikkelig fornøyd med noen, og jeg lærte også at jeg trenger mer tid med de forskjellige effektene, men her er hva jeg kom fram til.

Jeg tok bilde av en Harley Davidson med et Nikon speilreflekt kamera. Bilde ble ikke særlig bra ettersom det var mørkt i garasjen selv om jeg hadde ISOen på 1600. Hadde jeg hatt et bedre kamera med høyere ISO hadde det vert mulig å fått et klarere og lysere bilde. 

Dette bilde er av et hjerte som henger utenfor huset. Jeg synes det er så fint, så jeg ville virkelig ta et lite utsnitt av dette. Her måtte jeg også ha en ISO på 1600, ettersom jeg tok bilde om kvelden. Noe uklart, men jeg likte det. 

Her er et bilde jeg tok innendørs, altså med kunstig lys. Her trengte jeg ikke å bruke ISOen, å jeg stilte heller ikke på noen andre effekter, jeg hadde det bare på AUTO, selv om vi ikke skal bruke AUTOen. Jeg synes komposisjonen var bra, og hadde et godt fokuseringspunkt rett på diamanten. 

Her er også et bilde jeg tok i kunstig lys, men det var litt mørkt inne så jeg hadde ISOen på 800. Her blir lyset fanget i de hvite båndene, å jeg likte at bakgrunnen var skurritt. Komposisjonen har jeg ikke så mange formeninger om

I dette bilde er det kontraster mellom det grå og hvite som er nøytralt, og den lilla blomsten. Fuglene fanger lyset, ved å gjengi det. Komposisjonen ble jeg fornøyd med, og her er det et fokuseringspunkt på fuglen til venstre. Jeg hadde heller ikke behov for å bruke ISOen eller eksponeringsknappen ettersom stua var opplyst med kunstig lys. 
- Trine Oftedal. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar